sobota 15. januára 2011

Škatuľa od topánok namiesto skenera?

Dnes som dostal chuť zoskenovať si zopár negatívov. Moje multifunkčné zariadenie pekne naskenovalo negatív, no výstup bol v rozlíšení väčšej poštovej známky a navyše bol tonálne nejaký nemastný-neslaný. Tadiaľto cesta nevedie... Tak som skúsil pohľadať na fórach nejaký dobrý typ skeneru. Čo čert nechcel, pri hľadaní skenera som našiel návod ako si doma v kuchyni vyrobiť náhradu skenera zo škatule od topánok:)


Záber a 100% výrez z jeho "skenu"


Ak chcete takéto krásne "skeny" potrebujete: jeden foťák, externý blesk, synchro kábel, makroobjektív a trochu papiera. Lepiaca páska, orezávač a nožnice sa budú tiež hodiť.

Myslím, že tu je všetko jasné, fotoaparát je na statíve, zaostroval som cez Live View...

Detail na samotné "zariadenie"

A toto je vo vnútri, všimnite si tiež vyklopený adaptér na kinofilm:)

Ten kus bieleho papiera predeľujúceho škatuľu je veľmi dôležitý, slúži na rozptýlenie svetla. Blesk išiel pri správne exponovaných negatívoch na 1/4 výkon, pri ISO 100 a clone F 6,3 - F8. Pri tmavších (tých o 1 až 2 EV preexponovaných) negatívoch bolo treba zvýšiť výkon blesku na cca 1/2. Clon F8 nie je dobré zbytočne prekračovať kvôli difrakcii...

Tento postup sa mi vidí vhodnejší na 35mm kinofilm ako na 6x6 negatívy. Na kinofilme fotoaparát celkom slušne zaznamená aj zrno, kým na 6x6 už je výstup dosť sterilný a hladký.

Toto je asi najlacnejší a najzábavnejší kus "fototechniky" ktorú mám. (A ďakujem svojej manželke za škatuľu z jej krásnych červených lodičiek, lebo to bola jediná vhodná, ktorá bola poruke:)

32 komentárov:

  1. Bezva nápad a fandím dobrým nápadům. Podobně jsem to také řešil, ale přefocoval jsem to na starém zvětšováku. Princip stejný. Problém ale mám při převodu barevného negativu do pozitivu. Velice pracně ladím barvy v programu Zoner photo studio.Neví někdo jak na to?
    jirikremen@seznam.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. asi bude chyba ve vyvážení bílé

      Odstrániť
    2. Vliv žlutooranžové vrstvy lze eliminovat pomocí filtru KOOD VF-80A, který je třeba umístit mezi zdroj světla (resp. prosvětlenou matnici) a negativ. Je třeba ručně nastavit vyvážení bílé ve fotoaparítu a potom v Zoner Photo Studio nebo v Photoshopu nastavit expozici a event další potřebné úpravy. Výsledek je překvapivě dobrý.

      Odstrániť
  2. sevi, no ja neviem ako na negatív farebný, mne to tiež niekedy nejde hneď, ale keď už si uložím jednu krivku, ktorú prácne ručne nastavím tak ju použijem na celý film. pri fotení filmu treba mať samozrejme WB na manuál:) dnes idem prefotit diáky tak som zvedavý...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tak toto je paráda. je to aj jeden zo spôsobov ako ostať verný analógovej fotografii a neprísť pritom o rozpočet a miesto v skrini. Hneď zajtra odkúšam. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. hodně zajímavý nápad, zkusím taktéž

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Můžu se zeptat na použitý fotoaparát (rozlišení) a objektiv (ohnisko, makro nebo obyč, použité mezikroužky...)?
    Děkuju. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. myslím že to je jasné :)
    EOS 5D II, 21 Mpx, Canon EF 100 Macro stara verzia bez L a IS.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. zkoušel jste to někdo s klasickým setovým zoom objektivem? (vlastním Zuiko 14-42).

    Japan

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Už dlho som rozmýšľal, ako zdigitalizovať svoje diáčky. Takéto jednoduché riešenie ma nenapadlo. Dík za inšpiráciu.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Na černobílých negativech to funguje perfektně. Přestože se u barevných negativů snažím odfiltrovat základní barvu celulojdu na mezerách mezi snímky s barevnýn výstupem stále nejsem spokojený. Mohl by jste pane Peniak zveřejnit na svém blogu dobře zdigilalizované barevné fotografie touto metodou? Rád bych si udělal měřítko. U černobílých si myslím, že mám výsledky srovnatelné s Vašimi ukázkami.
    Karel, Havířov

    OdpovedaťOdstrániť
  10. no bohužiaľ farebných mám málo a je to kumšt fabu urobiť ako tak neutrálne, každý far. negatív snímok je unikát a vyžaduje si kopec práce s akým takým, len nie 100% výsledkom...

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Vloni jsem použila tuto metodu na skenování fotek z plastové hračky SuperSampler. Snažila jsem se odfiltrovat základní barvu celuloidu, jak už tu píše Anonym nade mnou, a myslím, že se mi to celkem podařilo. Vyrobila jsem si na to i makro funkci v PS, abych nemusela složitou proceduru u každého snímku opakovat, pak už stačilo každou fotku jen doladit. Přesto výsledek nevypadal moc hezky. Na tmavých místech fotky jsem měla nehezké šmouhy a fotky ztratily detaily. Celkově se mi ve srovnání s přeskenováním na skeneru s nástavcem na negativy zdál výsledek dost špatný. Možná jsem použila nevhodný objektiv (tamron 70-300). V současnosti jsem zkusila nafotit pár filmů na středoformát a díky tomu se opět vrátím ke krabici od bot :) A jsem zvědavá, jestli si s černobílým filmem poradím líp. Vyzkouším různé objektivy, třeba bude výsledek věrohodnější. Posílám ukázku těch mých pokusů, vždy srovnání této metody a pravého skeneru http://zq.zlej.net/ost/scan01.jpg a http://zq.zlej.net/ost/scan02.jpg. Zdravím, Zuzka

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Nieco podobne som si urobil aj ja doma, ale nepouzivam bles, ale dnu som dal ziarovku, pred nu som dal sklo s mliecnou foliou a pred to sklo som dal velku 10cm cocku co som mal doma a rozptiluje svetlo na vsetky strany na negativ. Na odfotenie pouzivam Canon S95. Vsetko som urobil z veci, co mam doma, jedine som si kupil cierny papier. A Cast kde je ziarovka je obalena z vnutra alobalom z bezpecnostnych dovodou, kedze hreje. Ale skusal som tam dat aj ziarivku, ktora vobec nehreje. A pred fotenim je dobre manualne nastavit bielu a je to :) Ta moja skatula ma 10x10x20cm(vyska x sirka x dlzka). Sa mi zda, ze bola z nejakeho keramickeho hrnceka :)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Odpusťte laikovi: čím při tom převádíte negativ na pozitiv? Nemůžu najít program, který by to dělal.

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Pozdravuejm, no pri CB negatíve to bud len invertnem ctrl-I v PS prípadne ak je to farebný negatív tak v PS krivky je priamo predvolená krivka v krivkách pre negatív :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Mňa by zaujímala taká otázka, že čo s vytlačenými fotografiami.
    Skúšal ste niekto fotky odfotiť s fotoaparátom a tak ich zdigitalizovať, alebo odporúčate skener.
    Chcel by som spraviť fotoknihu zo starých fotiek a rozmýšľam nad tým, ako ich zdigitalizovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mám normální multi tiskárnu za 900 kč.Fotky normálně okopíruji do počítače.Potom v programu oříznu a upraví.Kvalita docela dobrá.

      Odstrániť
  16. ak je fotiek príliš je rýchlejšie a jednoduchšie ich prefotiť digitálom a upraviť a potom vytlačiť..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. tak to som skúšal, no i napriek tomu, že som mal nasedený CPL filter, pri detailnejšom preskúmaní som našiel na takto zosnímanej fotke odlesk. Pri porovnaní oboch metód som v značných rozpakoch, ako mám pokračovať daľej :) Prefotiť vs. sken. I keď prípadný odlesk nemusí byť na škodu. A ako ste napísal, ....rýchlejšie a jednoduchšie.

      Ďalej by som sa podelil o skúsenosť ohľadne zosnímania negatívov.
      Keďže mi zlyhalo diaľkové odpalovanie už na začiatku tohto experimentu, musel som zaimprovizovať. Do kartónu som spravil výrez a zatiahol som do neho film ako je zobrazené na škatuli od topánok. Tento kartón som umiestnil na okno (odporúčam dobre umyť) a denné svetlo mi poslúžilo ako svetelný zdroj na presvetlenie negatívu. Fotoaparát som dal na statív a nastavil (8/120). Deti mi stláčali diaľkovú spúšť, keď som posunul nové políčko filmu, takže to išlo dosť rýchlo :) Nemusel som zaostrovať pri každom snímku, len na začiatku každého filmu, ale to len pre istotu, keďže sklo je pevné a statív tak isto (ak ho náhodou nepohnete). Takto sme zosnímali cca 386 snímkov behom hodinky.
      Čo sa mi na snímkoch ale dosť zobrazilo, boli škrkance z negatívov. Otázkou mi zostáva, či je to touto metódou, či krabica nebude v tomto "ohľaduplnejšia", alebo sa zub času a spôsob skladovania takto podpísal na negatívy a výsledok tomu tak zodpovedá (keďže diaľové odpalovanie je už OK, vyskúšam ešte škatuľu). No vyzerá to tak, že ak mám z negatívu už vyvolanú fotku, je lepšie ju zosnímať/zoskenovať ako ju opäť získavať z negatívu.

      Milan.

      Odstrániť
    2. Škrábance jsem u ČB fotografie odstranoval potřením filmu petrolejem - má stejný lom světla jako filmová emulze.

      Odstrániť
  17. Podle me by nemel byt ani zasadni problem, pokud clovek nema synchronizacni kabel na blesk. Stacilo by nastavit cas na cca 2 vteriny a bleskem si blesknout rucne.

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Iný prístup s využitím "prebytočných" zariadení: http://w-obrazy.blogspot.sk/2012/10/skenovanie-archivu-negativov.html

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Dobrý tak pro par diaků. Těžko ale pokud těch diapozivu je vice než 500 :-(

    OdpovedaťOdstrániť
  20. práveže profi skener Nikon je oproti tomuto hodne pomalý a hlučný :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  21. ako píše užívateľ hore - 300 políčok za hodinu nie je problém, skener hoci v neporovnateľne lepšej kvailite dá tak 30-60 za noc:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  22. http://www.pentaxforums.com/news/pentax-film-duplicator-overview.html

    OdpovedaťOdstrániť
  23. http://www.pentaxforums.com/news/pentax-film-duplicator-overview.html

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Tak toto je cool zariadenie. Na čo všetko človek nepríde.

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Potrebujem urgentne zdigitalizovat zvitok...V500 som dal otcovi (viem, chyba :D )...kazdopadne idem hladat krabicku ;)

    OdpovedaťOdstrániť