sobota 4. januára 2014

New Year – New Gear

Alebo prečo som prešiel na Canon
Tento blogový príspevok som začal písať preto, lebo sa mi už v maile hromadili otázky od kamarátov a čitateľov blogu. Áno je to tak, neviem či to je normálne, ale predal som koncom roka 2013 celú svoju pracovnú Nikon výbavu. Išlo to nakoniec pomerne rýchlo. A prečo vlastne? Pre nový Canon EOS 5D MarkIII. Mal som ho na pár dní doma a uvedomil som si, že mi viac vyhovuje rozmiestnenie tlačidiel, systém ovládania, rýchlosť autofokusu ako aj ponuka a farebné podanie Canon tiel a objektívov. Už tesne po uvedení Canonu EOS 5D MkIII (keď som ho mal na krátku recenziu) som hneď vedel, že je to pre mňa ten správny, univerzálny a „pohodlný“ fotoaparát. Rozum (technické parametre) a peňaženka mi však radili nešpekulovať, aj vzhľadom k výbave Nikon čo som vtedy vlastnil.

Nikon D800 – výborný obraz, váhavý AF, a farby?
Rozladený som bol z niekedy váhavého a občas aj nepresného AF Nikonu D800 a tiež aj z farebného podania, tejto inak technicky šialene dobrej mašinky. AF mi jednoducho v režime jednotlivého zaostrenia z času na čas zblbol, práve v tých najhorších možných momentoch, podstatne častejšie ako pri starej D700. Navyše pri D800 ni eje možné zvoliť pomocné okolité AF body v režime jednotlivého zaostrenia (tu je problém podľa mňa). Tak som na D800 používal 3D Tracking, ktorý bol o dosť spoľahlivejší. Farby z D800, najmä pleťovky, som ladil pomerne dlho. Pritom z D700 boli prakticky hotové, stačilo pár klikov v editore. Pri pár štylizovaných portrétoch to nebol taký problém, ako pri reportáži a väčších sériách fotiek snímaných pri zmiešanom osvetlení.

V Nikone som bol dlhšie sklamaný s 24-70mm F2,8G nielen konštrukčne ale aj obrazom pri fotení na krátkych vzdialenostiach. Pritom od 1m a ďalej bol geniálny. Rozsah 24-70mm je môj obľúbený a bez neho si neviem komerčné alebo iné náročné fotenie predstaviť. Objektív 24-70 F,8 G išiel po roku a pol do servisu do Prahy s odlepenými gumenými prstencami a zadrhávajúcim zoom prstencom (Servis musím pochváliť – vymenili mi ho za nový kus). Objektív by však vôbec nebol dôvod na prechod. S inými sklami Nikon som nemal najmenší problém. 

Nikon D700 – najspoľahlivejšie telo
Môj starší Nikon D700 bol pritom veľmi spoľahlivý, robustný a bez gripu aj pomerne malý. Farebne nie úplne neutrálny, ale s pekným podaním pleťových tónov. Jednoducho na reportáž bol výborný a fotil som sním preto prakticky všetko. Je to podľa mňa asi najlepšie a najspoľahlivejšie Nikon telo s akým som robil. (Mimochodom kamarát má D700 s 365 000 cyklami závierky) Na svadbu, bežnú reportáž či „komunálnu“ fotku podľa môjho názoru už asi nikto už nevyrobí lepší fotoaparát. Veď v mojom prípade 125 000 expozícií urobených na D700 za dva roky vraví za všetko. Pre porovnanie, na D800 som za necelý rok nafotil len cca 24 000 obrázkov. Občas ale fotím aj v tom ateliéri, produkty či modelingové foto a tam už je tých 12Mpx, čo má D700 niekedy málo, hlavne sa mi to nejako horšie retušuje (subjektívne - pleť a pod). Chcel som jedno poriadne telo na všetko (ateliér + reportáž) s pekným výstupom a nový EOS 5D Mark III mi to ponúkol.

Vyrovnanie výstupu z D800 & D700
Fotiť jednu akciu ako svadba či vernisáž s dvoma aparátmi (D700+D800), s mierne odlišným ovládaním a výstupom nebolo vždy pohodlné a zjednocovanie farebného podania už vôbec nebolo jednoduché. Bolo to ako prerábanie jabĺk na hrušky. Na farby, som mierne povedané, ale dosť zaťažený. Takže som väčšinou všetko fotil s D700 aj keď niekedy by sa vyššie rozlíšenie hodilo. Mať dva fotoaparáty bol pre mňa predsa len trošku luxus, najmä ak D800 trávila čas v taške alebo na poličke (Pritom práve kvôli D800 som vymenil domáce PC za rýchlejšie). Ako sa hovorí, všetko zlé je na niečo dobré. Vedľajším produktom bolo moje zistenie, že pri reportáži mi druhé telo visiace na pleci spolu s iným objektívom viac prekáža ako pomáha. Už len prejsť cez hlúčik ĺudí s dvoma telami je ťažšie, trpí aj chrbtica a pod.Takže som si uvedomil, že môjmu štýlu fotenie sedí viac fotenie len s jedným telom, len občas si jednoducho vymením objektív...

Scott Kelby a jeho Switch to Canon - dá sa len súhlasiť: http://scottkelby.com/2014/why-i-switched-to-canon/

Canon EOS 5D MkIII – je to veľmi osobné
Aby som to celé už nejako uzavrel a porovnal, Nikon/Sony má podstatne technicky lepší senzor (či už D700 alebo D800), najmä čo sa týka dynamického rozsahu. Ovládanie, AF a farebné podanie Nikonu D800 mi jednoducho úplne nesadlo, čo bol aj dôvod na zmenu. Od Canonu si sľubujem lepšiu rýchlosť a spoľahlivosť AF, lepšie ovládanie a rýchlejšie spracovanie fotiek (aj za cenu menšieho dynamického rozsahu senzora). Ako vidíte sú to až príliš subjektívne dôvody. Týmto len potvrdzujem, že zdatnejšiemu, náročnému a trochu rozmaznanému fotografovi v konečnom dôsledku pri výbere techniky nepomôžu žiadne recenzie, testy DXO Mark, rady ani parametre. Musí si fotoaparát vyskúšať na vlastnej koži a až potom vie čo mu naozaj vyhovuje, s čím sa mu pohodlnejšie fotí a s čím je sám spokojný. O ten pocit spokojnosti nakoniec ide pri všetkom, nielen pri fotkeJ

Aktuálne mám teda nový 5D MarkIII s 24-70mm F2,8 L + 70-200mm F2,8 L, Sigmu 50mm F1,4 EX a EF 85mm F1,8 USM, nejaké blesky a ďalšie príslušenstvo. Teda overené objektívy, ktoré som mal svojho času aj na 5D Mark II. Denné zápisky si robím s malým Olympusom ZX-1. Ten nosím stále so sebou aj keď nejdem plánovane fotiť. Časom mi do výbavy pribudne Fujifilm X-E2, s pár objektívmi ako menší foťák na cesty. Na Nikon systém som teda nezanevrel a vôbec si nemyslím, že Canon EOS 5D Mk III je bez chyby, len mi teraz viacej vyhovuje.

15 komentárov:

  1. Jozef veľmi pekne Vám ďakujeme za článok-za Vaše názory,postrehy,pocity a hodnotenie z praxe.Ani nemáme čo dodať-v podstate ste od začiatku do konca vystihol všetko prečo Vám teraz Canon viac vyhovuje.Verte, že aj nám-práve preto všetko čo ste napísali.Súhlasime aj s tým rozdielom technických parametrov Canon vs Nikon-rozlíšenie,DR a pod...Tiež sme na Nikon nezanevreli-to Bože chráň. Lenže dobré fotografovanie... a hodnotná fotografia...(plná obsahu,emocií...) nie je ani zďáleka len o tom.Lebo to vieme z dlhoročnej praxe(20 a viac)a fotografiu o.i.milujeme...S pozdravom- fotografi zo Spiša.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. dakujem, už som sa bál že som jediný:-)

      Odstrániť
    2. Tak tomu verte,že nie ste sám...!-jasné irónia-a to si zaslúži tri krát :-) :-) :-)...A kto sleduje o.i. aj celosvetovú fotografiu a tiež dlhoročných špičkových a uznávaných fotografov z rôznej oblasti fotografického žánru,tak ten vie...!-No a tie fotografie...!

      Odstrániť
  2. Jozef, jozef, este ze si tam pridal formulku o subjektivnom pohlade... a co ten moj subjektivny pohlad?
    Moja D700vka je jedna z prvych ktore sa dostali na SR trh ku dnesnemu dnu ma nieco cez 200k a okrem odlepujucich sa gum na nu nedam dopustit ... Pri pohlade na cislo 200k+ som sa zlakol a nutkanie neupustilo od kupi D800vky. No na D800 som nepresiel, D800 som len doplnil do arzenalu a nemohol som spravit nic lepsie. Naopak od decembra mam sluzobnu 5DM3 denno denne v rukach a kazdym dnom mam vacsiu chut hodit ju do Dunaja. Prosim nenahnevajte sa na mna, naozaj tu nejde o tvrdohlave statie za Nikonom skor, a mozno len naozaj Canonu zazlievam a je v tom nevinne a moj predchodca dal 5DM3 len poriadne zabrat, ale a to ale asi musim velkym ALE s Nikonom by som ho nikdy nemenil.
    Tebe sa zda focus na 5D rychlejsi ja som naopak ani s D70tkou (nie nepomylil som sa D70) nemal take problemy s ostrenim ako ma 5DM3.
    Naopak Canonu davam male bezvyznamne + koli CFII slotu mozno sa dostanete do podobnej situacie a naozaj by sa zisiel, ale asi nas aj tak vsetkych caka prechod na nove media od Sony a ja len dufam, ze sa neuchytia ako to bolo v pripade xD. Ako si sam napisal DR na Canone je daleko za Nikonom. Vydrz novej baterie na D800 je takmer o tretinu vacsia ako nova v 5DM3 - a to sem tam barbarsky dosvetlim internym "svetielkom". Ten obstarozny hranaty hladacik na 5DM3 sa s kruhovym na D800 taktiez neda porovnat a o ich rozhade ani nehovoriac... Bavime sa o foteni ale nezabudajme ani na video pri ktorom 5D nedokaze ani zaostrit :-(

    Ani nebudem pokracovat bo ma ukamenujete... ale ukoncim je to len moj osobny pohlad na vec ... ked som z analogoveho Zenitu prechadzal na digital zrkadlovka nehrozila ... a ked uz prisla kupa zrkadlovky Canon klamal a myslim si aj dodnes klame zakaznikov (vid. 5Dm3 vs 6D) a tak bola volba jasna.

    A aby to nebola az taka subjektivita kuk na objektivne porovnanie:
    http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-5D-Mark-III-vs-Nikon-D800
    v ktorom Nikon D800 poraza 5DM3 o 10 bodov ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj R, dakujem za komentár - Nie je to o kamenovaní, ja to uplne chápem, tebe vyhovuje Nikon na celej čiare ja si vyberem Canon a všetci sme spokojní. Mal som počas vyše 10rokov Nikon D200 potom EOS 5D Mk II+40D, neskor aj 60D, To som fotil viac v ateliéri a chcel som byt velký módny fotograf. Prislo vela svadieb z ktorých som žil a AF starého 5D II nestačil tak som išiel do D700 a vrabce si čvirikali o novej D800. Bohužiaľ to chcelo zase zmenu:-) Dnes je situácia taká, že technická kvalita už nie je pre nikoho zaujímavá a všetci ju berieme ako samozrejmosť a porovnávať ISO nejaký DR je malicherné, ked mi foták nesedí v ruke a má pletovku jak zo sadry tak môže mať DR aj 17 EV. Pre mňa je dôležité aby som mal to čo mi najviac vyhovuje, teraz je to proste ten Canon, Najradšej by som mal oba systémy C aj N a ešte k tomu Fuji, ale bohužiaľ taký dobrý nie som:-) Neviem ako Canon klame - nepochopil som to, ale Nikonáci tvrdili že do FF nikdy nepôjdu napríklad - ale toho by sa našlo všade. Ad - to svetielko mi nevyhovuje lebo púta pozornosť. D700 s pomocným AF SB 700 ostrí dozadu napríklad so všetkými sklami. To video je v Canone podla mna lepsie porovnávali sme do videoštúdia D800 a 5D III a ten nikon sumel jak prasa na ISO 6400 o farbách ani nehovoriac:-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. "Zase súboj gigantov Canon versus Nikon"?! )-: Zbytočne (-: ! Nikto nikomu neberie jeho subjektívny pohľad-názor a pod. na akúkoľvek značku či typ fotoaparátu ! Ale keď sme už pri tom, tak v celosvetovom segmente foto a hlavne profi foto , jednoznačne dominuje Canon a Nikon !(aj opačne (-: ...) Nikon a Canon ! A to bez akéhokoľvek znevažovania iných značiek ! Taká je realita ! - Prečo niektorí fotia Canonom ? Lebo ... ! - Prečo niektorí fotia Nikonom ? Lebo ... ! - A prečo niektorí fotia niečo s Canonom a niečo s Nikonom ? , alebo niektorí fotia s inou značkou ? Tiež Lebo ... ! "Amen"- bodka (-: ! - V tom dobrom slova zmysle ... a majme sa radi ... (-: !

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Dnes som si večer na 2-jke pozrel znovu portrét Yuriho Dojca (-: ! Kto to ešte nevidel tak mu to len a len odporúčam niekedy si pozrieť,nebude ľutovať (-: ! Človek-Fotograf-Poslanie-Fotografia...a o čom to je...(-: ! Fotoaparát-technika-je len prostriedok ... (-: !

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. pozeral som to, geniálny fotograf! Veľmi rozhľadený a skvelý človek, taký veľmi ľudský:-)

      Odstrániť
    2. Presne tak Jozef,ste-si to vystihol,tiež si to myslím o Y.D. (-: ! Ide to z neho...- tá ľudskosť...- pokora...- láska k životu a fotografii...- v jeho slovách i tvorbe... (-: !

      Odstrániť
  6. Na margo tej fúzie Canikon :o) Vlastním systém Canon dslr.Ale občas na isté veci použijem spojenie Canon dslr telo so staršími mf objektívmi Nikkor (u Canon dslr tela to s redukciou bez optického člena ide v pohode,aj napr.st.mf.obj.M 42-len iná redukcia...) No a pri tej fúzii C dslr telo a N st.mf.obj. je neraz výstup tak pozoruhodný a kvalitný,že niekedy ako sa povie až sánka dole... :o) !

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za koment - ideálne by bolo mať oboje, ideálne kompatibilné a meniť si len objektívy a telá podľa potreby. Možno však len treba dočkať na Nikon Df2 a fotiť tým čo je :-)

      Odstrániť
  7. Ale jasné Jozef,každý nech fotí s tým čo má,nech je spokojný,nech sa mu darí a nech má z toho radosť :o) !Osobne som so sys.Canon max.spokojný :o) ! Ono hej, taká moderná fúzia dslr C - N a využitie predností z oboch by bolo zaujímavé a isto dobré ! Ale to je len taká ilúzia...Ono to je dobré tak ako je a že si môže každý vybrať... :o) !

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tiež som nevedel čo k D3-ke kúpiť ako ďalšie "prvé" telo...D800 som nechcel, kvôli dátam a problémom s ostrením (Nikonisti sa "smiali" že to ostrí ako 5D mk I-II :), skúšal som D600 (obrazovo výborný foťáčik) a nakoniec som skončil u "pozábehovej" D3s (od kamaráta), keďže D4 bola pridrahá a nevyhovuje mi zmenou ovládacíh prvkov...s Nikkorom 24-70 mám len dobré skúsenosti (mám po piatich rokoch už nový kus), Jozef musel mať dáku smolu...a pevné sklíčka od Nikonu, to je báseň sama o sebe...ale stále dúfam, že Nikon príde do roka-dvoch s nejakým "normálnym" nástupcom D700-ky, ak nie, tiež budem možno uvažovať o Canone :) aj ked foťák za mňa dobrú fotku neurobí :) www.slavohalapi.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Servus Slavo, neblázni D3s je super telo poriadne ho zoder,na svadby nič lepšie nie je, teda okrem D4s, a kým ho zoderieš Nikon predstaví niečo normálne:-)

      Odstrániť