streda 19. apríla 2017

Fujinon XF 50mm F2 R WR - Fujicron do nepohody

Novinka je krásne kompaktná a hodí sa k hľadáčikovej koncepcii modelu X-Pro2
  
Spoločnosť Fujifilm nám pred časom predstavila tretí, tento krát 50mm objektív kompaktnej utesnenej rady so svetelnosťou F2. Hneď po uvedení som si jeden tento objektív objednal. Zaujali ma jeho kompaktné rozmery, primeraná cena a nový spôsob zaostrovania. Keďže si myslím, že dobrá fotka nie je o čo najmenšej hĺbke ostrosti clona F2 mi absolútne neprekáža. Rovnako reálne ohnisko 76mm vnímam skôr ako plus. To že to nie je po presne prepočte 85mm, je pri fotení v interiéroch skôr plusom. Nakoniec aj Leica má 75mm Summicron F2 už dlhé roky v ponuke a teší sa obľube fotografov...
Materiálové prevedenie ako švajčiarske hodinky
Ďalší „Fujicron“
Pokiaľ ste typ fotografa, ktorý kladie dôraz na presnosť a rýchlosť zaostrovania, malé rozmery výbavy, často cestujete, tak trio objektívov 23mm – 35mm - 50mm F2 vám urobí radosť. Dokumentaristi, svadobní fotografi, ale aj amatéri, ktorí fotia pre radosť svoju rodinu a podobne isto siahnu po týchto modeloch. Ja by som uvítal ešte 12mm prípadne 16mm širšie ohnisko v tejto utesnenej rade.
Slnečná clona je neveľká a po nasadení mäkko klikne, je vyriešená lepšie ako na mojich ostatných objektívoch.

Krátky technický popis
Táto nová 50tka (po prepočte 76mm ohnisko), je utesnená proti nepriazni počasia (výrobca garantuje mrazu odolnosť do -10°C). A rovnako ako už dlhšie predávaný model 23mm F2 WR sa drží kompaktného dizajnu a moderného optického návrhu (9 členov v 7 skupinách). Má jeden asférický ED člen, EBC antireflexné vrstvy, najnovší rýchly krokovací AF motor, Váži len 200g a oficiálna uvádzacia cena bola okolo 500,- Eur. Dodáva sa v čiernej alebo striebornej verzii so slnečnou clonou. Tu je dobré povedať, že cena 499,- Eur v internetových obchodoch veru nie je malá, ale vzhľadom k funkcionalite objektívu ani premrštená. Najbližší konkurent XF 56mm F1,2 R stojí v čase písania recenzie 999,- a viacej Eur.
Nová krytka sa ľahko nasadzuje

Špecifikácia XF 50mm F2 R WR:
- 9 optických elementov v 7 skupinách
- 1 asférický ED člen
- Vnútorný ostriaci systém poháňaný krokovým motorom
- Minimálna zaostrovacia vzdialenosť 35cm (0,15x zväčšenie)
- Kovová konštrukcia
- Váha len 200g
- Utesnenie voči poveternostným vplyvom a prachu
- Priemer filtrov 46mm
- Slnečná clona v balení
Filtrový závit má priemer 46mm. (Objektívy XF 23/2 WR a XF 35/2 WR majú 43mm priemer závitu)

Využitie v Praxi
Ak ste zvyknutí na Full Frame telá tak je to presne to isté akoby ste nasadili 76mm objektív so svetelnosťou F3. Nová „padina“ má príjemný bokeh ako sa na pevný objektív patrí, má dobrý kontrast a maximálnu ostrosť dosahuje po priclonení na F4-5,6. Na plnú dieru, teda F2, je objektív nadpriemerne ostrý v celej ploche záberu, miernu neostrosť si všimnete len v extrémnych rohoch. Pri fotení portrétov v reálnom prostredí s malou hĺbkou ostrosti ho nepotrebujete cloniť, kresba je už tak výborná... Využitie objektívu vidím najmä pri reportáži a akčnom fotení. Napríklad pre dokumentárnych svadobných fotografov, alebo v módnej fotografii, kde často cloním na F8 a viac. Pri reporte občas schytáte trochu dažďa, piva či šampusu, ale v spojení s odolným telom X-Pro2, alebo X-T2 vás to nemusí veľmi trápiť. Vďaka krátkej minimálnej zaostrovacej vzdialenosti poslúži aj na občasné produktové foto obrúčok alebo jedla či detailov výzdoby na svadbe. Poteší tiež, že na najkratšiu zaostrovaciu vzdialenosť nie je obraz mäkší ako je tomu pri XF 23mm F2 WR. Pri prenášaní tohto „štamperlíka“ (citujem Karola Srnca z www.ephoto.sk) som ocenil, že nasadená slnečná clona nezaberá navyše žiadne miesto a skryje sa akoby do obrysu bajonetu.


Príklad použitia objektívu.
Objektív som okrem iného vyskúšal aj pri fotografovaní reportáže koncertov z nitrianskej hudobnej jari. Ocenil som extrémne tiché zaostrovanie a kompaktné rozmery objektívu. Pretože reportáž fotím radšej so širokáčom, tento 50mm objektív som mal vo vrecku kabáta a nasadil som ho len keď som chcel zachytiť pár detailov. Fotografie sú fotografované rovno do JPEG. Fotil som v zmiešanom osvetlení (denné svetlo + umelé - žiarovky a žiarivky) na automatické vyváženie bielej. ISO najčastejšie v rozsahu 800 - 3200. Všetky sú na clonu F2. Fotografie sú upravené a zmenšené v Lightroome CC podľa môjho gusta.












A nebol by lepší XF 56mm F1,2 R?
Bol aj nebol. V porovnaní s drahším „bráškom“ XF 56/1,2 R novinka zaostruje rýchlejšie, tichšie a aj na podstatne bližšiu vzdialenosť. V taške vám zaberie menej miesta a tiež vám nezaťaží až tak peňaženku. A keď pri fotení trochu zmoknete, nič sa jej nestane. Ak však chcete ultimatívnu prácu s hĺbkou ostrosti, netreba vám utesnenie, máte dostatok financií a máte radi 85tku, tak neváhajte a choďte do 56/1,2. Ja som si ale zvolil menšiu 50/2 pretože mi vyhovuje viacej.

Zhrnutie
Objektív Fujinon 50mm F2 R WR funguje ako má a tak ako som si to predstavoval. Toto som skonštatoval hneď po jeho vybalení a prvom vyskúšaní. Názor som nezmenil ani po dvoch týždňoch Pre niekoho je to možno samozrejmosť, ale pre mňa nie. Pre porovnanie - Mal som už veľa 85tiek. Taká Canon EF 85mm F1,8 USM bola dobrá, lacná, rýchlo zaostrovala ale obrazový výstup na F1,8 bol poznačený fialovou aberáciou a občas nepresným autofokusom. Clonil som ju aspoň na F2,2-F2,8. Nikonovú AF-S 85mm F1,8 G ktorú vlastním a mám ju celkom rád cloniť nutne nemusím. No rýchlosť AF je tu skôr na tie statickejšie motívy a ani skvelý AF modul na Nikone D750 tomu úplne nepomôže... Musím teda povedať, že táto pohotová 50mm Fuji novinka ma inšpirovala ku kúpe 23mm F2 WR. Presvedčil ma najmä jej pohotový autofokus, kvalita materiálového prevedenia a kompaktnosť.


Ukážka použitia objektívu pri fotografovaní v ateliéri,  F8, 1/125s ISO 200. Fotografované do JPEG a upravené a zmenšené v Lightroome CC.

Podrobnú recenziu s fotografiami v plnom rozlíšení nájdete aj na ephoto.sk : https://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/objektivy/fujifilm-fujinon-xf-50mm-f2-r-wr/


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára