sobota 14. mája 2011

Canon EOS 60D Plastic-Fantastic!

V mojej taške pribudol nový záložný fotoaparát a síce EOS 60D. Rozhodla jeho skvelá cena a obrazová kvalita. (A tiež slovenská pošta, ktorá pravdepodobne niekde stratila bazarové 7D+BG, ktore smerovalo v balíku zo Švédska ku mne. Ešteže to bola poistená zásielka. Proste 7D mi od začiatku asi nebolo súdené, stačí ak si spomeniem na problémy s AF a kvalitou obrazu na nízkych clonových číslach...)


Na novom 60D sa mi okrem obrazu veľmi páči displej aj možnosť jeho vyklápania. Je to skvelá vec na produkty a video. Poistenie kruhového voliča tlačidlom je tiež veľmi dobrý nápad, najmä ak fotíte s dvoma telami (aspon ja som si už pár krát pretočil omylom režim). Veľmi ma prekvapil AF ktorý je podľa všetkého v praxi lepší ako na staršom 40D (so sigmou 50F1,4 si 60D celkom rozumie). Meranie expozície (aj tej zábleskovej) je úplne parádne, konečne niečo na čo sa dá spoľahnúť. Je to môj prvý Canon, ktorý meria a zaostruje predvídateľne a podobne skvele ako to robil svojho času Nikon D200. Všetky body sa chytajú a ostria presne v porovnaní s 5D je to ako vykúpenie. Medzi obrazom z EOS 40D ktoré som donedávna používal a EOS 60D je priepastný rozdiel na akomkoľvek ISO. Obrazová kvalita 60D je jednoducho taká, že 5D MkII pri akčnejších foteniach ani nemienim využívať. teda všade tam kde je treba spoľahlivý AF a meranie expozície. Spracovanie JPEG je veľmi príjemné, rovnako ako aj redukcia šumu či automatické optimalizovanie tieňov. A ešte nakoniec - fungujúce ISO Auto! Bože, ako mi toto pri reportážach s 5D II chýbalo...

Aby som ho zas len nechválil, tak absencia joysticku a chod (či zdvih?) tlačidiel je bezkonkurenčne najhorší, aký som kedy u Canonu zažil. Ešte že sa viem rýchlo adaptovať... Virtuálny horizont by tiež mohol byť aj v dvoch osiach. Samostatné WB tlačidlo a jeho zobrazenie na hornom displeji by sa tiež zmestilo keby sa chcelo. Proste ergonomicky, hlavne na zadnej strane pokazili čo sa dalo. Ešteže spúšť, tvar gripu a predný roler funguje normálne:) Malé plus tejto "inovácie" ovládania je, že pri vertikálnom fotení pekne dočiahnem na viacsmerný volič a môžem si pohodlne prehadzovať aktívny AF bod. Pomalosť a odolnosť SDHC kariet Class 10 v porovnaní s CF čo mám v 5D II ani nebudem komentovať, ešteže sú SDčka aspoň lacné...



K telu som si zakúpil BG Meike na základe pozitívnych skúseností užívateľov z internetu. No to je na samostatný odstavec. EOS 60D ako taký, sa drží veľmi pohodlne pokiaľ naň však nedáte ťažší objektív typu 24-70L. Ak na 60D nasadíte 70-200 F2,8 a nemáte BG, potom je to už tak trochu prúser.


V rámci šetrenia a celoplastovosti/neodolnosti modelu 60D som sa teda rozhodol vyskúšať prvý raz v živote tretieho výrobcu BG gripu (Pri 7D by som, ale určite zvolil radšej kovový utesnený originál, podobne ako to mám na 5D MkII). Náhradný BG-9 od Meike teda nie je žiadny zázrak, trochu vŕzga, je dobre pogumovaný, nie ako tie najlacnejšie náhrady. Vo vnútri na spodnej strane je vystužený oceľovým plechom. Namiesto dvoch zámkov aretovania batériového adaptéru (alebo bateriového koša?) je na ňom len jeden zámok. Veľmi to v praxi nevadí, ale načo šetrili na tomto? (Ten spodný masívnejší je, ten druhý - menší, čo je bližšie k telu zrkadlovky ale chýba. Aj ked tam naň nechali vo výrobe miesto a aj otočný zámok tam má na to "jazýček").

Trochu zamrzí obyčajné plastové koliesko rolera - nie je pogumované ako na fotoaparáte. Spúšť má úplne rovnaký chod ako na tele, čo býva problémom aj pri originálnych gripoch. Takže aspoň v tomto sa trafili. Medzi košom s baterkami a telom gripu bola vnutri po zasunutí mierna vôľa - asi 1mm. Toto som vyriešil elektrikárskou čiernou páskou, ktorú vidno na obrázku nad odstavcom. Teraz sedí úplne presne. Ak mám Meike porovnať napríklad s tým originálnym plastovým BG-E2, čo bol k EOS 40D, tak je to úplne tá ista pevnosť prevedenia. A aj to pruženie s ťažkými objektívmi, ktoré vzniká medzi aparátom a gripom je podobné (kvôli vystuženiu sa mi javí zatiaľ možno trochu menšie, no uvidím časom). Škoda len toho občasneho vŕzgania...

Zhrnutie: myslím, že tých ušetrených cca 100,-Eur na BG za to stálo. Žiadne vybíjanie batérií sa nedeje, funkcia Baterry info funguje presne ako s originálnym gripom. Vzhľadom k plastovosti a v mojom prípade len záložnosti EOS 60D k telu pristane. 60D chcem nosiť na výlety aj bez gripu. Ak by som ho mal ale ako primárny foťák kúpil by som skôr originálny grip (kvôli verím, že bezvŕzgavému prevedeniu). Objednával som ho z www.mini-max.sk kde mi k nemu pribalili ako bonus aj malú praktickú diaľkovú spúšť.

Dlhodobé skúsenosti (update): spotreba energie pri EOS 60D je prakticky zanedbateľná, čo z tohoto modelu robí ideálny fotoaparát na cestovnanie a turistiku. Dve originálne batérie v čínskom BG Meike vydržia cca 5000-6000 záberov pri fotení do JPEG a RAW. Neskutočné! Veľmi spokojný som s výstupom priamo do JPEG aj na vysokom ISO, či pri umelom osvetlení. JPEG priamo z foťáku je myslím ešte trochu lepší ako pri 5D II. EOS 60D používam často s objektívom Canon EF-S 17-85 IS 4-5,6 USM na ktorom si cením rýchle ostrenie. Kresbou mi plne postačuje pri clonách 6,3-F8 aj na väčšie výtlačky. Škoda len tej aberácie na 17mm ohnisku, ktorú treba odstraňovať v RAW a pri fotení do JPEG dosť vyskakuje najmä v rohoch. Kresba okolo 24mm tiež nie je príkladná pod clonu F8. Časom ho pravdepodobne nahradím EF-S 17-55 IS USM alebo EF 16-35 F2,8 LII. Ostré a kontrastné 3" LCD v praxi oceňujem oveľa viacej ako som čakal. Fotky skoro okamžite a bez zoomovania môžem vyhodnotiť ako správne zaostrené či naexponované.

Obraz (aj pri fotení do RAW) zo 60D vo všeobecnosti nie je úplne taký kvalitný/detailný ako z 5D MkII. Ale tieto rozdiely budú viditeľné len na obrovských výtlačkoch, prípadne pri veľmi komplikovanej extrémnej retuši. Tu tiež môže trochu viacej vadiť typický akoby filmový šum od ISO 400 či 800, ktorý je treba pri prevode z RAW radšej redukovať už v RAW editore (Ak plánujeme náročnú retuš pleti a pod. kroky). Pri reportáži často používam citlivosti ISO 1600 - 3200 bez nejakých problémov so šumom. Mám však zapnutú redukciu šumu na Low alebo Normal. ISO 6400 je tiež pri extrémnych prípadoch núdze celkom použiteľné. Pri 40D som ISO 3200 radšej moc často nepoužíval a končil už na hodnote 1600.


17 komentárov:

  1. 60D mám od ledna a vlastně se vším souhlasím :) Snad jen, že absence tlačítka WB mi nevadí. Automatika je skvělá a stejně většinou fotím do rawu.. :-)

    Tak přeji ať Ti doře slouží :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. zaujimave, niekde som ale cital, ze tento objektiv, posobi na APS-C zrkadlovkach ako 80mm, povazujete to za nevyhodu? planujem si totizkto kupit presne tuto kombinaciu...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. 50 tka na APS-C je ideálna vdaka prepočtu ohnísk crpo faktorom 1,5 alebo 1,6 x. Na foto celej postavy a pol postavy. Na foto typu iba hlava preferujem aj na APS-C niečo nad 85m idealne 100-135-200mm. Na FF zase portrety iba hlava príp. výrez zásadane nerobím pod 135mm. Občas použijem 50tku aj na FF ale to presne viem kedy môžem, lebo je to behanie po tenkom ľade a nie každému to pristane a nie vždy to dobre dopadne:)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. vies zhrnut klady zapory oproti 40D?
    ten obraz je v com taky lepsi?

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zhrniem:
    rovnaka ak nie lepšia pixlova ostrosť, vyššie rozlíšenie - ale to je v spec, podstatne menší šum na ISO 1600 a 3200 vidno na výtlačkoch A4. Ni ej tam bandig a zhluky pixlov farieb na 3200 ako pri 40D. ISO 6400 celkom pužiteľné na report. Lepšia AWB. Podla mna aj lepší AF na krajné body ostrí presne, čo tiež vedie k ostrejším foto.

    Horšia je rýchlosť ukladania na kartu (SD Vs. CF) čo v praxi rýchlejšie plní buffer.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. 60-tku som testoval ako upgrade, potreboval som prijateľne zvládnutý šum na 2500-3200 a dobrý AF...no nepresvedčil ma ani s 2,8-mičkovými sklami, ani s tele f4...síce mi sadol do ruky, výklopný displej je sakra návykový, ale po zvážení som predal celú Kanoňácku výbavu...
    D7000 je zvládnutý omnoho lepšie, spĺňa to, čo som od foťáku očakával, v kombinácií 35/1,5+85/1
    ,8, nejaká SB-700 k tomu - je to ideálne pokračovanie...
    Granko

    OdpovedaťOdstrániť
  7. mna by to vyslo sakra draho meniť systém, ale taky Nikon D3x bych bral hned keby som nan mal:D Ale mne 60D už aj tak hodne vyhovuje. Nikon D7000 už len zo špec. vyzerá omnoho lepšie. No čo už len je to Nikon..

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ďakujem za tip a recenziu, bol som si dnes v tom shope ten battery grip kúpiť :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dakujem za recenziu, planujem si toto telo kupit, no znepokojuje ma, že je to plast a je neodolný voči prachu, vetru, chladu....to znamená, ze ked vonku začne fúkať, musím prestat fotit? Ide mi o to, aby mi vydržal čo najdlhšie a obávam sa, že práve toto má najväčší vpyv na dlžku životosti. Na lepší 7D bohužial peniaze nemám.
    Jana

    OdpovedaťOdstrániť
  10. ani neviem či bohužiaľ, lebo 60D má veľa dobrých vlastnosí oproti 7D, mna osobne presnosť AF 7D nepresvedčila, najmä so svetelnými skalmi mi prišla podstatne 60D presnejšia. Odolnosť neriešiť - ten plast je spevnený sklenými vláknami, v mraze nebude primrzať tak o ruky ako horčík, navyše vyrží dlhšie aj batéria podstatne viacej ako pri 7D - takmer 2x záberov - čo je pri fotení v zime rozhodujúci faktor. Video pri 60D mi príde v niektorých ohľadoch lepšie + ten výklopný displej - ale na video nie som odborník. a telo ti vpohode vydrží tie 4 roky za ktoré morálne zastará... choď do toho na krajinu, makro, modu portréty je to parádny strojček!

    OdpovedaťOdstrániť
  11. veľmi dobre spracovaný článok - môžem sa spýtať ešte na absenciu microadjustment pri tomto tele? vraj je to najviac kritizované ale nemam ani arnun čo je to microadjustment - poprosím nejaké lopatické vysvetlenie ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  12. micronastavenie AF - to znamená asi toľko že ak vaše objektívy ostria dopredu alebo dozadu tak s tým urobia niečo iba v servise. Pri modeloch 7D a 5D II si môžete v menu do istej miery sám zoštelovať pracu AF k príslušnému objektívu a korekciu nastavení uložiť v menu.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Paci sa mi ten vyklad!
    O to viac sa neviem rozhodnut...
    Prave medzi tymto modelom a D7000kou. V jednej diskusii, som, vsak, cital Vas komentar, kde vyrazne doporucujete D7000 z tejto dvojice. Tak vobec neviem :(
    Chcel som si ich oba ohmatat, ked uz pri D7000 tak vyzdvihuju prevedenie, ale v nitre som nenasiel po celom meste ani jeden z tychto modelov :/ Date mi radu?

    OdpovedaťOdstrániť
  14. nic nové na svete - vsetko po starom:) ak Ti ide prioritne o fotenie treba ísť do Nikon D7000 + 18-105 VR napríkald Canon nič v podobnej kvalite nemá, nehovorím o hladáciku a o pevnej 35 F1,8G a 50F1,8G to su v nikone priam skvosty za babku:)

    Len ak ide o video skôr Canon kvôli výklopnému LCD a o chlpok lepšiemu video výstupu podla mna, ale to by si už vedel lebo poriadne video s DSLR to chce veľa skúseností a študia:)

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Ja mám pocit že Canon v poloprofi segmente od uvedenia 50D nič poriadne nevyrobil..Všade pchajú už len plasty bez horčíka,bez možnosti jemného doladenia AF v menu fotáka ( Canon 50D má možnosť osobitného nastavenia až pre 20 skiel)..Takže asi počkám až na 70D..Alebo mám čakať až na 80D (?)Či radšej kúpiť FF (?)..Ale zatiaľ mi stačí 50D, v úplnej pohode.. :)))

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Ahojte, už pár mesiacov vlastním Canon 60D ale so svetlými sklami mám problémy s ostrením presnejsie s pouzitim stredového bodu. Poslal som ho na posudenie do servisu, kde mi fotak postelovali (posun v tele) a poslali naspat. Robi to stale a AF na stredovom bode lieta stale dopredu, dozadu. Po trapeni zaostri, ale tak 1 z 5 so sklom 35mm sigma ART na F1,4. Najpresnejsie su vsak horne bocne body pravy aj lavy, na tie sa mozem vzdy spolahnut na 100%. S 85mm canonom USM F1,8 je to menej tragickejšie ale aj tak stredovy na F1,8 blbne dosť a je veľký odpad. Ked ale viac zacloním na F2,8, tak sa to trochu zlepší aj AF. Preto radšej používam horné bočné body. Neviete mi prosim poradit ci to mam riesit a ako najvhodnejsie? Mam stary canon 450D ale ten ma stredovy bod omnoho spolahlivejsi ako 60D. Dakujem.

    OdpovedaťOdstrániť