utorok 28. decembra 2010

Sigma 50mm1,4EX DG HSM - bokeh machine

Včera som to nevydržal a kúpil som si túto 50-tku. Cez Vianoce som svoju EF 50 F1,8 ani nedal dole z tela, takže mi to pripadá ako dobrá investícia... Ale vrátim sa k Sigme: je to poriadny kus skla, ktorý sa nedá s menšími ekvivalentmi bežných 50mm objektívov porovnať. Vo veľkosti ju predbehne iba Canon EF 50 F1,2 L USM.

Spolu s objektívom si kupujete v balení aj puzdro a slnečnú clonu. Puzdro je trochu veľké, no myslím, že ho aj tak využijem na nejaké príslušenstvo a pod...

Materiálovému prevedeniu nie je čo vyčítať, na bajonete sedí 50-tka pevne bez vôľe.

Ostriaci prstenec má pomerne krátky chod, čo je veľmi nepríjemné pri manuálnom ostrení. So starou Canon EF 50 F1,8 (I. verzia s kovovým bajonetom) sa manuálne ostrí podstatne lepšie. AF sigmy funguje rýchlo, no bohužiaľ nepresne. Od clony F1,4 až do F2 je to s AF mierna lotéria s približným výsledkom: 3 slušne zaostrené fotky, ďalšia len tak tak a jedna nepoužiteľne mimo. S prižmúrením oka môžno povedať, že objektív vytvára na týchto clonách nepresným AF cca 20-30% odpadu, čo nie je zas taký zlý výsledok. Toto produkuje hlavne pri kratších zaostrovacích vzdialenostiach.

Môj starý canon EF 50 F1,8 zle zaostrí približne polovicu fotiek pri clonách F1,8-F2,2 a má skôr problém pri vzdialených motívoch. Nová Sigma mala na 5D II mierny front focus, čo vyriešil mikroštelung AF +6. Na veľmi blízke zaostrovacie vzdialenosti však objektív robí veľmi mierny FF aj tak (cca do 60-70cm). Pri zaostrovaní nad 80-90cm a viacej už je veľmi presný a aj chyby AF sú veľmi zriedkavé. Zaujímavé je, že objektív potrebuje na správne zaostrenie pri clonách do F2 veľmi kontrastné hrany alebo asistenciu pomocného reflektoru blesku. S asistenciou blesku 580 EXII ostril v hrozných svetelných podmienkach veľmi presne a s minimom odpadu. Možno svoj podiel viny na tomto chovaní AF nesie aj už predpotopný AF modul EOS 5D Mark II.

Veľmi presný je AF v režime Live View, kedy prakticky neprodukuje odpad a zaostrovanie je na moje prekvapenie rýchlejše ako s Canon objektívom 24-70L F2,8. Na nízkych clonových číslach používam práve reživ Live View s vysokou úspešnosťou a mierou kontroly nad výsledkom a rovinou ostrosti (netreba prekomponovávať lebo ostriaci bod môže byť hocikde).

Porovnanie veľkostí objektívov zľava doprava: EF 50 F1,8, Sigma 50 F1,4 HSM, EF 85 F1,8 USM a nakoniec menší "kvetináč" EF 24-70 F2,8 L USM.

Moje prvé dojmy z obrazu zo Sigmy sú trochu rozporuplné... Objektív na veľmi krátku zaostrovaciu vzdialenosť (do cca 60cm) kreslí trochu slabšie (podobne sa správa aj 24-70L napríklad). Kedže mám len pevnú 50mm F1,8, tak som ho zatiaľ porovnával iba s týmto objektívom. Sigma je podstatne kontrastnejšia, a aj o niečo ostrejšia pri clonách do F2,8. Pri F2,8 má ostrejší stred podľa môjho názoru Canon a Sigma je skôr vyrovnanejšia pri kresbe do rohov. Extrémne rohy pri oboch 50-tkach nestoja pri clonách do F2,8 za veľa. Pre vyrovnanú kresbu do rohov na FF je potrebné obe 50-tky cloniť na F5,6 až F8. Pri clonách od F5,6 doF8 je mierne ostrejší Canon EF 50 F1,8, rozdiel je však skôr zanedbateľný. Nad F11 už oba objektívy (ne)kreslia rovnako a cítiť už aj miernu difrakciu spôsobenú vysokou clonou. Zaujímavým zistením je, že obrázky nafotené so Sigmou sa pomerne dobre doostrujú (Canon 24-70L mi robí napr. to isté), čo je do clony F2,2 podstatný rozdiel oproti Canonu 50 F1,8 (kde proste nie je pri clonách do F2,2 čo doostriť, najmä mimo dosť malého stredu obrazového poľa).

Bokeh zo sigmy je jednoducho perfektný, a to najmä za rovinou ostrosti. Pred rovinou ostrosti je tiež charakter rozmazania veľmi slušný. Objektív Sigma 50 f1,4 HSM je skvelý na fotenie portrétov, má jemnú/mäkkú kresbu, no je pritom dostatočne kontrastný a neprodukuje na plnú dieru až taký snový a difúzny obraz ako EF 50F1,4 USM. Pravdepodobne teda zostane v mojej taške. Odporúčam ho používať najmä v slabšom svetle a pri málo kontrastných motívoch spolu s externým bleskom (alebo pomocným AF reflektorom) kvôli zvýšeniu presnoti AF na clonách do F2.

Ešte poznámka: na EOS 40D mi moj kus Sigmy kvoli AF úplne blbne - raz zaostrí dopredu potom dozadu - v podstate nepoužiteľné na tomto tele. Canon EF 50 1,8 funguje pritom na EOS 40D veľmi dobre (ešte lepšie ako na EOS 5D II) a rovnako aj iné objektívy Canon.

Lepším objektívom je podľa mňa už iba Canon EF 50mm F1,2 L kvôli utesneniu, presnejšiemu a jemnejšiemu a verím, že aj spoľahlivejšiemu AF (no bohužiaľ, ale aj tá cena je niekde inde). Pri Sigme 50mm F1, 4 HSM nejde v žiadnom prípade o nejaký megasuper ostrý objektív (takýmito britvami sú podľa mňa skôr nové zoomy EF 70-200 F2,8 L IS II a F4 L IS, 24L II a EF 100 macro L IS a nové TS objektívy:)

Prvé foto pripravujem, pridám čoskoro. Dnes som fotil vonku, zajtra je na pláne ateliér:)

Tento príspevok nie je žiadna technická recenzia, iba popis mojich prvých skúseností. Kompletné testy nájdete tu:

http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/

http://www.photozone.de/canon-eos/522-sigma50f14eosff

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sigma-50mm-f-1.4-EX-DG-HSM-Lens-Review.aspx


1 komentár:

  1. Zdravim. Zvazujem kupit v blizkej dobe sigmu 30mm/1.4 na canon 50D takze len tak zo zaujimavosti som sa pozastavil nad tymto clankom, si tak zistujem jednotlive nazory na sigmu. Vsetko co som si precital som ako tak ocakaval mam prebehnute nejake recenzie jedine co ma tak zaskocilo ze na tom tele 40D vam nejak blbla? To je zaujimave hadam pri 50D nenarazim na nieco take.

    OdpovedaťOdstrániť