Po dobrej skúsenosti s Olympusom E-PM2 som sa vrhol do
modelu OM-D E-M10. Je to síce vstupný model do sveta Olympusov OM-D ale to
neznamená, že mu niečo z funkčnej výbavy chýba. Podrobnú špecifikáciu
nájdete na stránke výrobcu, ja len upozorním na pár rozdielov v porovnaní
s E-PM2, ktorý som mal pred „desiatkou“. Ako starý „tester“ fotoaparátov
som si ihneď všimol vyššiu hmotnosť tela 396g verzus 269g, ale aj podstatne
lepšie materiálové spracovanie tela. Desiatka je jednoducho krajšie navrhnutá
(viac retro), kovová a má hľadáčik , čo sa prejavilo na hmotnosti. Aj
displej je na novinke subjektívne väčší, pretože má pomer strán 3:2 (E-M10)a nie
16:9(E-PM2). Ja najradšej používam formát 2:3 aj ked priznávam, že si začímam
zvykať aj na 4:3 pomer strán. Desiatka má jemnejší displej ale pri praktickom
fotení je to nepostrehnuteľné, už aj E-PM2 má výborný displej, ktorý je OLED
takže je trošku kontrastnejší.
Porovnanie veľkostiOM-D E-M10 a E-PM2 s nasadnými zoomami
Vypínač On/Off v dlani
Z praktického hľadiska sa na desiatke samozrejme lepšie
menia expozičné režimy a rôzne nastavenia. Prakticky čokoľvek sa dá ovládať buď
cez funkčné tlačidlo alebo multifunkčné otočné voliče. Najnovšiemu OM-Déčku nie
je z pohľadu ovládania čo vytýkať, hádam len polohu vypínača, ktorá je
dosť nepraktická.
Skladací nový "EZ" zoom je príjemne malý.
EVF pre každý prípad
Hľadáčik je dobrý, ale stále je to len nejaký elektronický „televízor“,
ktorý zobrazuje realitu tak ako ju vidí senzor a obrazový procesor. Nie je to
moja šálka kávy. Áno EVF je jemný aj dosť veľký, aj sa rýchlo obnovuje
(oneskorenie takmer nespozorujete) no napriek tomu častejšie fotím cez displej,
displej je proste skvelý... Hľadáčik si priložím k oku len vtedy ak chcem
veľmi presne komponovať, pri fotení v protisvetle alebo sa mi displej príliš
leskne. Pozitívne je, že má dioptrickú korekciu a dobrú, aj keď trochu do
priestoru trčiacu očnicu (za dva týždne som ju ešte nestratil, takže usudzujem,
že drží celkom dobre.) Optický hľadáčik Canonu 5D Mark III, Nikonu D800 alebo
priehľadový hľadáčik X100s je ale úplne iná liga, „čistá optika a realita“
v hľadáčiku je mi jednoducho bližšia pohodlnejšia a prirodzenejšia...
So 14mm F2,5 palacinkovým objektívom je to naozaj malý foťáčik.
Fun Factor
Zábava, ktorú som zažil v prípade E-PM2 funguje aj pri
tomto modeli, k dispozícii sú všetky možné art filtre, fotoaparát bleskovo
zaostruje dotykom na displej, AF rozoznáva tváre, rozosmieva ľudí a za deň
dostanem aspoň jednu otázku či to práve fotím na film... Zachovaná zostala
široká ponuka všelijakých efektov v štýle dierková komora, zrnitý
film, dramatický to atď.
Moja obľúbená zostava s ktoru fotím 90% vecí.
Najčastejšie je na tele nasadený 20mm a 14mm obejktív.
Obrazová kvalita – potrebujete dobré objektívy!!!
No, musím povedať, že je veľmi závislá od objektívu
a svetelných podmienok. Pokiaľ je na tele objektív Panasonic 20mm F1,7, je
obraz ako britva na hocijakej clone. Ak chcem ostrú fotku fotím s týmto
ohniskom, ktoré mi okrem toho čoraz viacej vyhovuje aj na bežné fotenie
čohokoľvek. Olympus M.Zuiko 45mm F1,8 je
na tom obrazovo o niečo horšie ako Panasonic 20mm, tento „portréťák“ už
treba trošku pricloniť – aspoň na F2,5 aby mal obraz kontrast a ostrosť
ako britva, na F1,8 je kontrast slabší, ale ostrosť ešte obstojná. Panasonic
14mm F2,5 je na tom podobne ako M.Zuiko 45mm, tiež je lepšie ho pricloniť na
F3,5 kedy získava brilantnosť. Posledné dva spomenuté objektívy sú na plne
otvorenej clone dosť citlivé na protisvetlo, kedy tiež prudko klesá kontrast
obrazu.
Nový palacinkový zoom 14-42mm EZ MSC je obrazovo priemerný, je len nepatrne lepší ako starý „manuálne skladací“ zoom 14-42mm RII SMC. Netuším či si ho nechať alebo ho rovno predať. Odkedy mám 14mm palacinku, tak zoom takmer nepoužívam. Podobne je to aj s telezoomom M.Zuiko 40-150mm MSC, ktorý je tiež skôr priemerný a to najmä na dlhom konci (viac ako 100mm). Zoomy asi na tieto malé senzory nie sú to pravé orechové (Samozrejme okrem nových profi zoomov so svetelnosťou F2,8 a patričnou cenou). Pri fotení do JPEG obrazový procesor výstup dosť upravuje (viac doostruje, pridá kontrast, odstráni aberáciu, vinetáciu) takže rozdiely v ostrosti si všimnete pri fotení do RAW, kde korekcie musíte urobiť ručne Treba povedať že zoomy nie sú blatové, len moje nároky sú väčšie a keď vidím ten rozdiel tak nie je o čom. Ak so zoomami nebudem fotiť ani na dovolenke je dosť možné, že sa oboch zoomov zbavím a zostanú mi už len pevné ohniská...
Panasonic 20mm F1,7
Nový palacinkový zoom 14-42mm EZ MSC je obrazovo priemerný, je len nepatrne lepší ako starý „manuálne skladací“ zoom 14-42mm RII SMC. Netuším či si ho nechať alebo ho rovno predať. Odkedy mám 14mm palacinku, tak zoom takmer nepoužívam. Podobne je to aj s telezoomom M.Zuiko 40-150mm MSC, ktorý je tiež skôr priemerný a to najmä na dlhom konci (viac ako 100mm). Zoomy asi na tieto malé senzory nie sú to pravé orechové (Samozrejme okrem nových profi zoomov so svetelnosťou F2,8 a patričnou cenou). Pri fotení do JPEG obrazový procesor výstup dosť upravuje (viac doostruje, pridá kontrast, odstráni aberáciu, vinetáciu) takže rozdiely v ostrosti si všimnete pri fotení do RAW, kde korekcie musíte urobiť ručne Treba povedať že zoomy nie sú blatové, len moje nároky sú väčšie a keď vidím ten rozdiel tak nie je o čom. Ak so zoomami nebudem fotiť ani na dovolenke je dosť možné, že sa oboch zoomov zbavím a zostanú mi už len pevné ohniská...
Interný blesk sa v núdzi hodí, možo ho aj manuálne nastavovať.
Šum sem, šum tam
Šum ako taký, mi nejako neprekáža, najmä ak vyzerá ako
kinofilmové zrno. Možno na ISO 200 by nemusel byť, no do ISO 1600 je všetko
v úplnom poriadku. Detailov je dosť a odšumovanie vo foťáku či
v Lightroome funguje excelentne. Hodnotu ISO 3200 pokladám za hornú hranicu.
Potom už začínajú byť farby mierne desaturované/sivé a rozmývajú sa aj detaily. Pokiaľ si vystačíte
s čiernobielymi fotkami, nevadí vám šum použiteľné je bez problémov aj ISO
6400.
Áno je menší...
Veľkosť senzora (ne)rozhoduje
Asi by to chcelo aj nejaké exaktné porovnanie s APS-C
a Full Frame z ohľadu ostrosti a rozlišovacej schopnosti (ale to
nájdete na dpreview.com http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10/13
). V reálnom svete a pri skutočnom fotení mám pocit akoby sa nový
Olympus na nižčších aj vyšších ISO, do ISO 1600 bez problémov vyrovnal APS-C
zrkadlovkám typu 600D alebo D5100 a v porovnaní s Full Frame to veru
vôbec nie je „obrazový prúser“, pokiaľ teda len použijete dobrý objektív alebo
vhodne pricloníte. Senzor nemá Low Pas filter a detailov preto zachytáva
požehnane. V proovnaní s výstupom z 5D MarkIII je však obraz trochu
plochý, neviem ako by som to inak vyjadril. Ostrosť aj rozlíšenie tam je, ale nie
je to úplne na 100% ono. Tuto miernu „plochosť“ výstupu ale vyvažuje
skutočnosť, že OM-D môžem mať stále so sebou aj s troma svetelnými
objektívmi v malom puzdre, do ktorého sa mi horko ťažko zmestí Canon 5D
III bez objektívu. Fotoaparát potrebujem prakticky každý deň v škole, pri
výuke, na fotenie školských akcií a pod. a na toto je desiatka ideálna. Portréty,
beauty, svadby, športy a ďalšie platené veci, ale naďalej budem fotiť s Full
Frame zrkadlovkou, to len pre istotu...
Panasonic 14mm F2,5
Stabilizátor má stále svoje muchy
Stabilizátor v kombinácii s novým firmvérom a so
zapnutým antishockom funguje podstatne lepšie, K ostrému obrazu prispieva
aj hľadáčik, pretože foťák si opriem o hlavu, nakomponujem a vlastne ho
tým tiež do istej miery stabilizujem. Na video alebo aj komponovanie v
hľadáčiku je stabilizátor samozrejme tiež geniálny, alebo aj v prípade, že
fotím na dlhšie časy ako 1/60s. Vtedy funguje excelentne. Kritické sú len časy
1/100-1/160s s vypnutým antishockom (ale kto by ho vypínal?). Pri fotení v dostatočnom
svetle mám stabilizátor vypnutý, šetrí to batériu. IS zapínam večer alebo vo
veľmi slabom svetle. Dobrú službu, ale urobí stabilizátor aj pri rýchlej
reportáži v interiéri, kde zabráni strhnutiu záberu pri rýchlom
prekomponovávaní (ako by som toto ocenil na 5D MkIII pri svadbe). Nedostanete
síce fotku ostrú až „per pixel“, ale stále to je veľmi dobrý detailný a
nestrhnutý záber.
Nové a pôvodné rozloženie AF bodov.
AF
Body, ktoré vyberáte štvorsmerným voličom sú príliš malé,
nový „mnohobodový“ presný systém je mi pri reportáži proste na dve veci. Chytá sa
pomalšie ako širšie body s väčšou plochou a občas sa aj pomýli. To nové „minibodové“
zaostrovanie je použiteľné pri statických snímkach, zátišiach a produktoch,
alebo keď je dosť svetla. Netreba sa však obávať, priamy výber AF bodu prstom
na displeji je rýchlejší a v tomto prípade si nastavíte oblasť
zaostrenia akú veľkú len chcete. Ak priložíte hľadáčik k oku, štvorsmerným
voličom posúvate zvolený bod bez problémov. Takže ak váš Olympus zaostruje
pomaly, zväčšite si zaostrovací bod.
Detekcia tváre funguje celkom obstojne, ale nie som na ňu
zvyknutý takže ju nepoužívam a nemám ju preto ani poriadne vyskúšanú
v rôznych podmienkach.
Objektívy nezaberú veľa miesta v taške.
Prečo mám M 4/3 systém?
- Malé rozmery a hmotnosť
- Obrazová kvalita ako zo zrkadlovky
- Najrýchlejší AF spomedzi CSC
- Pre mňa veľmi pohodlné ovládanie a menu,
- fun factor
- Lightroom s RAWmi z Olympusov nemá problém.
- Perfektný obraz aj pri fotení do JPEG
- Myslím, že to je všetko. Vlastne ešte je aj cenovo pomerne dostupný a v neposlednom rade je ho radosť držať v ruke podobne ako Leicu, Hasselblad, Fujifilm X100, X20, či X-Pro1. A o túto radosť pri fotení vlastne tiež ide.
Hľadáčik dosť trčí do priestoru, dúfam, že ho nestratím.
Bolo by dobré dodať, že možnosť mať stále so sebou malý
a naozaj dobrý aparát je po istom čase pre fotografa dosť dôležité. Pokiaľ
sa chceme fotograficky vyvíjať, tak je potrebné nad fotkou uvažovať, ideálne
pri fotení, komponovaní, rozhovoroch s ľudmi. Je dôležité dokumentovať
svojich blízkych či meniace sa naše okolie a prostredie. Alebo rovno mať svoj „fotoprogram“
a robiť na ňom dlhodobo. S veľkým drahým, technicky dokonalým
a ťažkým „full frejmom“ doma na poličke však to naše napredovanie ide
pomaly. Jednoducho nie vždy a pre každého je ten technicky najlepší
fotoaparát aj to pravé riešenie. Nasledovné fotky by nevznikli keby som foťák nechal doma.
14mm F2,5
14mm F2,5
14mm F2,5
14mm F2,5
20mm F1,7
20mm F1,7
20mm F1,7
20mm F1,7
E-M10 fotoaparát na voľný čas
Na náročnú prácu mám full frame Canon EOS 5D MarkIII, ale
pokiaľ nejde o komerčné fotenie je Canon pekne doma v skrini. Olympus
E-M10 zvláda reportáž, ateliér, streetku, portrét aj miernu akciu. Pokiaľ je na
ňom nasadený dobrý pevný a svetelný objektív (v mojom prípade 14mm F2,5, 20mm
F1,7 alebo 45mm F1,8) ani srnky netušia/nezistia, či bol záber urobený
zrkadlovkou alebo Micro 4/3 fotoaparátom. S poslednými dvoma menovanými
objektívmi je možné aj mierne hranie sa s hĺbkou ostrosti
a atmosférou, nakoniec pozrite si galériu, myslím, že to je lepšie ako
tristo slov. V popise je ohnisková vzdialenosť a clona, pre predstavu ako ktorý objektív sprostredkuje priestor a "atmosféru" maturitných skúšok... Pozn: Netuším prečo je z niektorých čiernobielych fotiek po nahraní na google zarazu sépia, nebol to zámer.
20mm F1,7
20mm F1,7
45mm F2,2
20mm F1,7
14mm F2,8
14mm F2,8
Pre koho sa teda hodí Olympus OM-D E-M10?
- Rodinný fotoaparát pre mamičku a otecka na fotenie detí? Áno.
- Zápisník, druhý aparát na každý deň pre profesionálneho fotografa? Áno, veď toto je presne to na čo je stvorený!
- Fotoaparát pre nadšeného fotoamatéra? Áno, veď je sním radosť fotiť!
- Fotoaparát pre študenta fotografie? Áno!
- Fotoaparát na dokument, sociálnu reportáž streetku? Áno, áno, áno!
- Fotoaparát pre krajinárov? Áno, pokiaľ sú ochotní dokúpiť kvalitné objektívy a chcú čo najmenší fotoaparát
- Fotoaparát pre turistov a cestovateľov? Áno, veď žiadny porovnateľný menší CSC systém ako Micro 4/3 nie je.
- Profesionálne použite typu šport a rýchla akcia? Nie, pre nespoľahlivé kontinuálne zaostrovanie to ešte nie je to pravé. Ak chcete niečo cenovo dostupné na platené fotenia kúpte si APS-C zrkadlovku a dobré cenovo dostupné objektívy, ideálne v bazáre. Dobré objektívy pre OM-D nie sú veru lacné a ani v bazároch nie sú časté.
- Fotoaparát pre pixelsledičov a technokratov? Určite nie! Títo potrebujú aspoň Nikon D800 alebo Canon 5D Mk III.
14mm F2,5
Nový Olympus je šikovne navrhnutý CSC fotoaparát, s kvalitnými objektívmi sa popasuje aj s APS-C konkurenciou. Fotí sa sním veľmi jednoducho, zábavne a neviem si predstaviť čo viac by človek na rodinné, hobby, výtvarné alebo každodenné fotenie mohol ešte potrebovať. Funkčne je vybavený často lepšie ako cenovo konkurenčné APS-C zrkadlovky (time lapse, live bulb režim, vstavaný IS, veľký hľadáčik, široké rozloženie AF bodov).
45mm F2,2
20mm F2
Tento príspevok nie je technická recenzia E-M10, ale skôr spísané moje skúsenosti s týmto fotoaparátom. Dobré podrobné technické recenzie aj s obrázkami v plnom rozlíšení nájdete tu:
http://www.ephoto.sk/fototechnika/recenzie/fotoaparaty/olympus-om-d-e-m10/
http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10
Fajn "hodnotenie-pohľad-recenzia" - subjektívna ale pri tom veľmi objektívna a z praxe... ! Tak ako aj iné...na tomto blogu ! Ďakujeme... (-:
OdpovedaťOdstrániťHmmm, dať vedľa seba FF a Olympus a prekvapene skonštatovať, že Olympus je menší...
OdpovedaťOdstrániť- prekvapivé je, že ja som vôbec nebol prekvapený. Len som skonštatoval. Keby som bol prekvapený, tak by som tam neprekvapivo dal výkričník namiesto 3 bodiek. Takže kto je tu vlastne prekvapený? :-)
Odstrániť