štvrtok 13. marca 2014

Fun Factor: Olympus E-PM2

Olympus E-PM2 je možno jeden z najlacnejších CSC fotoaparátov, no špecifikáciou aj užívateľským komfortom patrí medzi dobre vybavené prístroje. Veľa sa popísalo o slabom dynamickom rozsahu micro 4/3 formátu, no od uvedenia OM-D E-M5 to už nie je pravda. Olympus E-PM2 alebo ak chcete Pen mini 2, je vybavený rovnakým senzorom ako spomenutá E-M5 a tiež má podobné rýchlostné parametre. Má podstatne menšie rozmery menej priamych tlačidiel, no pohodlné ovládanie, aj napriek chýbajúcemu voliču expozičných režimov.

Toto asi netreba komentovať

Na 5Dčko by sa pre porovnanie  veľkosti viac hodil EF 40/2,8 STM

Objektívy sú síce malé, ale kreslia pekne.

Zabudnutý príbuzný?
Neviem prečo sa o tomto modeli viac nepísalo, ale pri súčasnej akciovej cene E-PM2 + 14-42mm II R 299,- Eur vo viacerých veľkých obchodoch, je lacnejší ako kompakt alebo najlacnejšie výpredajové amatérske DSLR. Oproti iným „lacnotám“ ponúka bleskový AF, dotykový displej a ISO Auto funkciu s limitom najdlhšieho času závierky,- akú by ste hľadali len u lepších modelov. V čase uvedenia sa viac písalo o drahších a dobre vybavenýchfotoaparátoch micro 4/3 štandardu a tento „prťas“ bol tak trošku zabudnutý.

Tri objektívy a telo, no ešte sme neprekročili hmotnosť tela Full Frame zrkadlovky. 

Vyberavý IS
Obrazový senzor je stabilizovaný, ktorý ale nejakým činom s objektívom 45mm F1,8 nefunguje úplne na 100% a radšej ho pri tomto skle vypínam. So setovým objektívom 14-42mm II R je stabilizátor dosť slušný, na kratších ohniskách výborný. Podobne nie je problém ani pri Panasonicu 20/1,7. Negatívom je tiež menej priamych tlačidiel, príliš malý otočný viacsmerný zadný volič a... už ani netuším čo by som napísal. Výklopný displej mi nechýba (na to sú drahšie modely), hľadáčik by celý stroj tiež predražil (nezabudnime na nový E-M10), väčšie rozmery síce zlepšia ovládanie no pri transporte sú na príťaž.

Väčšia hĺbka ostrosti je dobrá pri fotení detailov.


Senzor zvláda aj kontrastné scény, Panasonic 20/1,7
Zábavný
Vďaka malým rozmerom a smiešnej cene sa nemusíte báť ho nosiť všade so sebou. S palacinkovým Panasonicom 20mm F1,7 je malý ako hocaký lepší „profikompakt“. Výstup je ale úplne inde, proste upravuje sa to už ako zo zrkadlovky...  Áno obraz z Fujifilmov je na ISO 3200 o niečo lepší aj práca s DOF je trošku pohodlnejšia. Ale ide to aj s micro 4/3 - pokiaľ nasadíte svetelný objektív musíte dávať pozor na dostatočnú DOF. RAW podpora je pri Lightroome veľmi dobrá (farby) chýbajú však automatické korekcie na objektívy. Obrazový výstup do JPEG je dosť vyžehlený, no ostrý a s perfektnými farbami. Čiernobiely režim funguje po miernom pridaní kontrastu takemr ideálne. Všetky reakcie strojčeka sú veľmi rýchle, menu je plné užívateľských nastavení a ART filtre treba jednoducho zažiť. Radosť s týmto drobcom fotiť. Nazval by som to "Fun Factor" Olympusu Mini. 

Veľkosť ako lepší "použiteľný" kompakt


S palacinkovým Panasonicom 20/1,7

Pár postrehov na záver:
  • Ideálny „zápisník“ najmä s Panasonicom 20/1,7
  • Meranie funguje výborne rovnako aj AF (takto si predstavujem AF v CSC fotoaparátoch)
  • ISO je bez problémov použiteľné do hodnoty 3200 až 6400.  A pre čiernobiely výstup s miernou  toleranciou zrna, podľa mňa aj 12 800.
  • Ak chcete naozaj podstatne lepší obraz ako z profi kompaktu (napr. Olympus XZ-1) je dobré pre fotenie v interiéri zakúpiť pevný objektív. Rozdiel bude podstatne väčší ako pri setovom objektíve.
  • Foťák sa pri dlhšom fotení mierne zahrieva pod palcom (nepíšem, že prehrieva)
  • Dotykový displej je prudko návykový (selekcia AF bodu prstom je betálna)
  • S pevnými sklami nie je problém pracovať s DOF (navyše aj kreslia)
  • 16Mpx proste stačí na všetky bežné fotenia, tvrdil som to pri Fujifilmoch rady X a tu je to rovnako
  • Setový objektív je prekvapivo ostrý
  • Setový objektív na doraze 42mm kreslí divne, na 41-40mm je pritom ostrý (možno môj kus?)
  • IS nefunguje tak ako by som si predstavoval s objektívom Zuiko 45/1,8
  • Zrkadlovku asi prestanete používať mimo platené alebo plánované náročné fotenia, pretože E-PM2 má dosť dobrý obraz a veľmi rýchly AF aj pri slabom svetle.
  • Celá zostava E-PM2+14-42mm+20/1,7+45/1,8 sa pekne zmestí do neoprénového puzdra pôvodne určeného pre 5D MkIII.
  • Fun Factor!
Ešte pár obrázkov na záver, veď o tie nakoniec vždy ide: 

Panasonic 20/1,7

Práca s hĺbkou ostrosti nie je problém Olympus 45/1,8

Panasonic 20/1,7


Panasonic 20/1,7

Jeden výcvak z môjho workshopu, Zuiko 14-42mm F3,5-5,6 II R

6 komentárov:

  1. Je jasné, že skoro všetci ktorí berieme fotografiu aspoň trochu vážne...a to pri ktoromkoľvek žánri, si potrpíme na zrkadlovku-či ešte filmovú alebo v dnešnej dobe už skôr digitálnu.Ale ako tzv.zápisník alebo záložný foťák(pre niekoho aj ako hl.-vedˇprečo nie...)iste dobre poslúžia aj terajšie csc fotoaparáty.A je si z čoho vybrať-nevynímajúc zn.Olympus.Neviem ako dnes je to s obj.Zuiko u csc fotoaparátov Oly-?,ale tie Zuika čo som kedysi užíval spolu s film.OM systémom-slr...-sú super sklá... :-) ! Inak dobré foto na porovnanie- FF-Canon 5D Mark III vs. Oly csc - :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mne vadilo najmä že 5D MkIII je príliš veľký - preto ho všade nenosím a kopec fotiek nevzniklo... Potom je aj príliš drahý, predsa len behať všade s technikou za 4000,- eur je iné ako s technikou za 400,- (aspoň pre mňa, pri mojich zárobkoch ak by mi to šlohli alebo by som ho utopil, už by som nemal na novú ďalšiu techniku. Olympus spája malé rozmery a prijateľnú cenu, obraz je dobrý niekedy nemôžem uveriť že je to z malého čipu.. Pokiaľ by som nechcel meniť objektívy a stačí mi 35mm F2 sklo tak Fujifilm X100 je favorit číslo jeden stále, ale občas potrebujem aj ten zoom aj tých 85mm :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Scott Kelby-významný fotograf...,vydavateľ atď a jeho prechod od Nikonu...ku Canonu...Zaujímavý postreh...- článok na Canonclube.Aký je na to tvoj názor-pohľad Jozef - ? Osobne používam Canon dslr systém a som veľmi spokojný ! Proti Nikonu nič nemám,dodnes občas použijem filmové N-slr a obj.a spokojnosť! Ale ked som sa onoho času dlho rozhodoval pre dslr systém - (veľa testoval..., plus skúsenosti...),tak som sa rozhodol pre Canon dslr system - lebo...! A na obidva dslr sys. C aj N (...ideálne..) bohužiaľ nemám...- ale to vôbec nevadí...! (-:

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Canon je dnes pohodlnejší s krajšími farbami a možno lepšími objektívmi. Nikon má skvelý senzor a menší šum, technicky lepší obraz. Nemá zmysel to porovnávať, oba systémy sú cool. Ja som prešiel ale kvoli pohodlnosti úprav + rýchlosti AF na Canon. Moc to riešiť netreba, do štúdia+krajiny by som rád mal D800, na reportáž určite 5D Mk III a na voľný čas Fuji, ale všetko to niečo stojí. Moja voľba dnes je Canon DSLR, Olympus OM-D E-M10 ako CSC a ako kompakt Fujifilm X100s:-) Podstatné je ale fotiť a žiť fotografiou a nebyť technokrat - pokiaľ sa dá.

      Odstrániť
  4. Mohol by som sa Vás opýtať či je veľký rozdiel medzi Panasonicom 20mm f/1.7 a Sigmou 19mm f/2.8? Ten Panasonic vyzerá super ale je o dosť drahší... Ďakujem za odpoved´ :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. panasonic je zaujímavý tou svetelnosťou, trošku pomalšie ostrí (asi ako 50tky na DSLR), sigma je lacná rýchla dobrá len je F2,8 (čo nie je zlé ale na Panasonicu stačí používať 1,3 EV nižšie ISO). Ako ultimatívne riešenie odporúčam olympus 17mm F1,8 - je rýchly drahý a bez chyby:-)

      Odstrániť