utorok, 10. decembra 2013

Prvý kontakt s Fujifilm X-E2 + XF 23mm F1,4 R

Na pár dní som mal doma na vyskúšanie túto kombináciu, sú to už ostré kúsky - žiadna predprodukcia. AF novej X-E2 je rýchlejší, Adobe stále nevie spracovať RAW z nového X-Trans CMOS senzora a nový 23mm asi objektív nie je z tohto sveta, pretože nič podobné som pre APS-C ešte nevidel, Má malú vinetáciu, ostrú kresbu a je stavaný na použitie pri clone F1,4. Toľko v skratke, ak ste zvedaví na podrobnosti, čítajte ďalej.


Fujifilm X-E2 nové telo, nový senzor, nové funkcie
Každého vlastníka X-E1 zaujíma či je dvojka lepšia ako jednotka a či treba zmeniť starší model za nový. Pokúsim sa na to v krátkosti odpovedať. Novinka je lepšia. Má lepšie ovládanie, tu sú rozdiely v porovnaní s X-E1:

  •  AF je rýchlejší v dobrom aj slabom svetle
  • Samostatné tlačidlá pre blokovanie expozície a AF
  • Koliesko korekcie expozície ponúka možnosť korigovania v rozsahu +/- 3EV
  • Tlačidlo Q je tam kde pôvodne bolo tlačidlo view mode
  • Tuhší chod on/of prepínača aj korekcie expozície vítam
  • Split Image a Focus Peaking pri manuálnom zaostrovaní naozaj funguje
  •  LCD aj EVF je lepší, rozdiel vo vyššej frekvencii obnovovania je cítiť najmä v slabom svetle
  •  WiFi poteší, len škoda, že nefunguje diaľkové ovládanie priamo z PC alebo z tabletu



Rýchly AF
Rýchlosť AF je pre niektorých fotografov prioritou. Pokiaľ potrebujete kontinuálne zaostrovanie a AF komfort zrkadlovky, fotíte futbal, šport a pod. žánre kde je rozhodujúca práca AF vykašlite sa na CSC foťáky, to v prvom rade. Jednotlivé zaostrenie ide novej „Fujine“ rovnako rýchlo ako zrkadlovke, porovnal by som to s mojím 5D MkIII alebo k Olympusu OM-D EM-5. Reálne mi pri odozve vadí skôr drobné oneskorenie EVF hľadáčiku alebo LCD ako rýchlosť AF. AF je veľmi presný pokiaľ si vhodne zvolíte veľkosť AF bodu, v tomto prípade menší bod znamená presnejšie ale aj pomalšie zaostrenie. Príliš malý bod môže pri slabom svetle spôsobiť aj 2 násobne dlhší čas zaostrenia. Vyskúšal som si to v praxi. Príliš veľký bod môže pri kontrastnom pozadí spôsobiť že foťák zaostrí na pozadie namiesto na to čo chcete odfotiť. 

Kitový zoom je spolu s telom X-E2 vyváženou zostavou, foťák menej "ťahá" dopredu ako pevný 23mm objektív.

Rozoznávanie tvárí som nepoužíval, nemám túto funkciu jednoducho v láske. Foťák umožňuje nastaviť rýchle predostrenie, čo znamená, že AF je stále aktivovaný a zaostruje tam kde je práve namierený AF bod. Keď stlačíte spúšť AF už len jemne doostrí (ak je treba) a rovno exponujete   Možno je to trochu rýchlejšie, ale v praxi to len vybíja rýchlejšie batériu a pri takto rýchlom AF je to pre mňa osobne zanedbateľné. Kontinuálne zaostrovanie možno funguje dobre, ale blackout hľadáčika/LCD pri troch snímkoch za sekundu je nepríjemný a nepraktický, s klasickou zrkadlovkou to jednoducho nejde porovnať. Tento problém majú všetky CSC. Nový spôsob výberu AF bodu je veľmi praktický a určite jednoduchší ako v predošlom modeli.


Všetko je pekne poctivo spracované, z tela ani z objektívov necítiť žiadne lacné plasty.


Manuálne zaostrovanie aj pre pohodlných a tupozrakých

Manuálne zaostrovanie je veľmi pohodlné a povedal by som, že CSC mašinky od Fujifilmu sú v tomto lepšie a pohodlnejšie ako zrkadlovky. Aspoň pre mňa s mojimi dioptriami je to s CSC vo všeobecnosti jednoduchšie (myslím aj na iné značky ako Fujifilm, nap. Sony NEX, Olympus PEN). Zvýraznenie zaostrených obrysov mi vyhovuje najviac. Split-screen je cool funkcia od Fuji, rýchla, ale práca s ňou pre mňa nie je taká jemná/precízna ako pri zvýraznenom obryse.


Režimy EVF a LCD

Režim displeja v novinke nastavíte len v menu. Trochu mi chýbala funkcia alebo možnosť nastaviť len fotenie cez EVF a prehliadanie nafotených záberov na zadnom LCD. Rieši to síce z časti automatický režim očného senzora, ale uvítal by som aj túto štvrtú možnosť.

3" displej je väčší a detailnejší (1 040 000px) ako pri prvom modeli.

Obrazová kvalita - JPEG je zatiaľ lepší
JPEG jednoducho poráža RAW na celej čiare, ostrosťou, farebnosťou aj prácu so šumom. To nie je dobre. V Adobe v Beta verzii Lightroome 5 ešte nemajú zvládnutú druhú generáciu X-Trans CMOS senzora. Obraz je použiteľný, ale pri podrobnom sliedení po pixeloch vidíte chybičky Problém je s kresbou pri zosvetľovaní tieňov a tiež pri presnosti farebných obrysov na vysokých ISO a extrémnom vyvážení bielej (pod 3000° Kelvinov).  Uvidíme či to v Adobe vyriešia. Niektorí recenzenti odporúčajú Capture ONE, iní Irident Developer. Posledný spomenutý odporúčajú viacerí užívatelia pre krajinárov a ďalšie žánre kde chceme TOP kvalitu a nestačí nám JPEG.

"Pseudo HDR" - fotografované len na jeden záber, - tiene aj svetlá sú mierne vytiahnuté z RAW

Ja osobne už organizujem a upravujem svoje fotografie len v Lightroome pre jeho jednoduché ovládanie a mne známe prostredie. A nemienim to meniť pre tých pár detailov navyše. Priložené obrázky sú všetky vyvolané v Lightroome, obraz je celkom dobrý, ale mohol by byť bez spomenutých chybičiek krásy editoru RAW. Podrobné hodnotenie obrazu nájdete čoskoro v recenzii na www.ephoto.sk kde vyskúšam aj iné RAW editory.

Koliesko s korekciou +/- 3 EV

Tlačidlá sú podobné ako pri modeli E-X1, Chýba View mode tlačidlo na ktorého mieste je "Q" menu.

HDMI + Micro USB konektory

ISO Auto funguje ako pri modeli X100s

Horný panel je z kovu, všimnite si dve malé dierky stereo mikrofónu pri blesku.

Zábavnou a kreatívnou je možnosť multiexpozície (len JPEG)



Príklady využitia multiexpozície, fotené v ČB režime do JPEG, len jemné úpravy jasu a kontrastu v Lightroome. Fotografované ešte s Fujifilmom X-E1

Objektív Fujinon XF 23mm F1,4  R
Tento objektív je navrhnutý do zhoršených svetelných podmienok a podľa toho som ho aj testoval. Zobral som ho preto do najťažších podmienok aké som našiel - kaviarne osvetlenej rôznymi "náladovými" zdrojmi svetla, všetko slabej intenzity a s rôznou spektrálnou charakteristikou. AF pracoval veľmi dobre, zaostrovanie bolo podstatne rýchlejšie aj vďaka novému telu X-E2. So staršou X-E1 v kombinácii s XF 35mm F1,4 sa to rýchlosťou nedá ani porovnať. Na novom tele je tiež rýchlejší aj zoom XF 18-55mm F2,8-F4. 

Nový 23mm objektív je z kategórie tých väčších a ťažších z ponuky Fujifilmu. Na menšom tele (napr. X-M1) by práca s ním už nebola komfortná, pretože väčšia časť hmoty je vpredu na objektíve. Na väčšie telo X-Pro1 je to ideálne sklo.


Mechanicky nie je 23mm objektívu čo vytýkať. MF prstenec pracuje rovnako hladko ako pri XF14mm F2,8 R objektíve. Odolnosť v protisvetle bola dobrá, pokles kontrastu veľmi mierny, teda až na odlesky od senzora pri silnom slnku priamo v zábera (známy problém X-Trans CMOS II). Zatiaľ išlo len o krátke vyskúšanie, podrobnejšie sa objektívu budem venovať čoskoro v redakčnom teste na www.ephoto.sk.


Menšie svetelné zdroje v zábere nespôsobujú  závoj ani úbytok kontrastu ani na F1,4. (1/80s F1,6, ISO 1600)


Rozostrenie svetelných zdrojov v pozadí je jemné aj na F1,4. (1/100s, F1,4, ISO 2000)

´
S novým 23mm objektívom sa dá už pri svetelnosti F1,4 celkom pekne odpichnúť objekt od pozadia. Na Full frame som mal, pre aké také porovnanie práce s DOF, bohužiaľ už len 24-70mm F2,8, ktorý som nastavil na 35mm. Dúfam, že ako ilustrácia to poslúži, pôvodný zámer bol mať na oboch telách pevný objektív so svetelnosťou F1,4.

Záver
Fujifilm X rada dospieva. Mierny retro štýl sa v X-E2 stretol s logickým ovládaním, dobrým menu a konečne sme sa dočkali aj rýchleho AF. Upgrade z X-E1 na X-E2 má zmysel skôr pre tých fotografov, ktorí fotia rýchlu akciu, reportáž, dokument, alebo často dvíhajú ISO nad hodnou 3200. Ak fotíte krajinu, makro, zátišie, architektúru, štylizované portréty, módu a používate ISO do hodnoty 1600 prechod na novinku nebude mať až taký veľký význam.

Špeciálne poďakovanie:
Moje poďakovanie patrí modelke Simonke za bezplatnú a spoluprácu. A tiež úžasne zariadanej kaviarni Libresso Pod Vŕškom (na Kupeckej v Nitre) s čarovnou atmosférou (chodte sa tam pozrieť najlepšie je vyskúšať na vlastné oči a chuťové poháriky), inak majú aj zaujímavo navrhnutý web: http://libresso.podvrskom.sk/ 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára